Recensie: De Ali B-methode – Ali Bouali

Originele titel: De Ali B-methode
Uitgeverij: Maven Publishing

Uitgave: november 2021
ISBN: 9789493213135
Prijs paperback: €21,50

Ali B laat je kennismaken met de beste ideeën uit de wereld van persoonlijke groei.
Met De Ali B-methode laat Ali zien hoe hij al 20 jaar elke dag bezig is met groeien en nodigt hij jou uit om hetzelfde te doen. In 12 levenslessen deelt hij de ideeën, boeken en theorieën waar hij zelf het meest aan heeft gehad. En hij neemt je mee achter de schermen bij de belangrijkste momenten uit zijn carrière. Ali vertelt het je op zijn manier: eerlijk, grappig en inspirerend.
Tijd om te groeien. Let’s go!

Wat zou jij willen dat mensen op jouw begrafenis over je zouden zeggen? En niet alleen je vrienden en familie, wat zou je willen dat jouw vijanden over je zouden zeggen? Het is een misschien enge of moeilijke vraag waar je waarschijnlijk nog nooit over hebt nagedacht, maar die je wel aan het denken zet. Ali B helpt je in De Ali B-methode navigeren wat jij belangrijk vindt in het leven en hoe je kunt werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling.

De begrafenisvraag werd mij een aantal jaar geleden gesteld tijdens mijn studie bij onze allereerste les Studieloopbaanontwikkeling. Je kunt je wel voorstellen dat onze groep jonge studenten zoiets had van: wat is dit voor begin van de les? Freaky! En toch, nu ik deze oefening van Stephen Covey jaren later in het boek van Ali B lees, snap ik het.

Ook al is mijn studie inmiddels afgerond, het leren is nog lang niet voorbij. Zo laat Ali zien dat je student bent voor het leven. Soms kom je dingen tegen waar je nu niks mee kunt – zoals ik toen ik de begrafenisoefening voor het allereerst hoorde – maar die je bewaart voor later, wanneer je ineens denkt: hé, dit kan ik hier toepassen! Het is daarbij belangrijk om niet op zoek te gaan naar de antwoorden, maar naar de vragen. Wat wil je weten? Wat heb je nodig? Wat wil je veranderen?

Ali’s levenslessen
Ali introduceert daarbij de Ali B-methode. Als handig geheugensteuntje gebruikt hij daarbij zijn naam, Ali B, waarmee hij zijn methode uitspelt: Aanleiding, Les, Implementatie, Bereikt. Zo is er altijd een aanleiding, iets wat je beter wilt doen, iets wat je mist of wilt veranderen, een droom die je wilt najagen of gewoon iets wat je reuze interessant vindt. Dan volgt er een les, je gaat op zoek naar de informatie of de hulp die je nodig hebt om na te volgen wat je wilt bereiken of waar je meer over wilt leren. Vervolgens ga je die les toepassen, de implementatie. Daaruit volgt dat je iets hebt bereikt. Soms kan dat goed zijn en weet je hoe je in de toekomst door wilt gaan, maar soms ook niet. Dan begin je weer van voren af aan op zoek naar wat wél voor jou werkt.

Deze methode zie je in het hele boek terug, waarbij Ali aan de hand van anekdotes omschrijft wat voor hem in het leven heeft gewerkt, maar ook wat niet. Ik vind het daarbij extra krachtig dat Ali B niet een patserig boek schrijft over wat hij allemaal wel niet heeft bereikt, maar zich juist heel kwetsbaar opstelt. Zo neemt hij je als lezer mee in zijn verslavingen en hoe hij zijn rapcarrière opbouwde en hoe hij er toen hij succesvol werd achter kwam dat een ton op de bank je niet automatisch gelukkig maakt. Ali noemt dit boek zelf geen biografie, maar wat ik het wel zou noemen is een reis: een reis van zijn persoonlijke ontwikkeling, waarbij je zelf de kans krijgt mee te nemen wat jou helpt te groeien.

Twaalf groeiprocessen en filmpjes
Het boek is opgedeeld in twaalf hoofdstukken en daarmee twaalf lessen. Hoewel elke les een nieuw inzicht bevat, zijn er bepaalde adviezen die ook in een volgend hoofdstuk in elkaar overlopen. Als lezer vind ik dat heel interessant. Soms lees je een anekdote waar Ali zich richt op een nieuwe les, maar waarbij je als lezer eigenlijk ook zonder dat het genoemd wordt één van zijn eerdere adviezen ontdekt, bijvoorbeeld het omringen van jezelf met de juiste mensen. Zo zie je dat je soms meerdere adviezen in één situatie kunt gebruiken: het is net wat jij op dat moment nodig hebt om verder te komen. Het overkoepelende “ik groei pas als ik toepas” is daarbij in elke les aanwezig.

Het geheel is voorzien van filmpjes die te zien zijn door het scannen van een QR-code. Heel gaaf is dat deze QR-codes zijn verborgen in kleurrijke illustraties die passen bij de stijl van Ali zelf. In de filmpjes geeft Ali toelichting bij een hoofdstuk of geeft je net dat beetje extra motivatie mee om aan de slag te gaan. Het enige wat ik daarbij mis, is dat de filmpjes geen ondertiteling bevatten. Dit is iets wat ik op het gebied van toegankelijkheid graag had gezien, juist omdat Ali’s boek zo goed te lezen is voor iedereen en je daarom zou willen dat geheel de methode voor iedereen toegankelijk is.

Rappe schrijfstijl
De schrijfstijl van Ali B is namelijk lekker losjes en daardoor zowel te lezen voor iemand die van zelfontwikkeling nog totaal geen kaas gegeten heeft, als zakenmensen of meditatiegoeroes die al behoorlijk goed op weg zijn in het leven, maar best nog eens kunnen nadenken of ze straks op hun sterfbed geen spijt zullen hebben van de dingen die ze meer hadden willen doen. Ali zorgt daarbij voor een mix tussen sterke theorie als ook humor en vermakelijke verhalen, want vragen om koningin Beatrix te knuffelen ondanks alle protocollen, dat kan alleen Ali B bedenken.

Als lezer heb je dus geen enkele moeite om door een hoofdstuk heen te komen, hoewel dat van Ali B juist eigenlijk helemaal niet snel hoeft. Heb jij namelijk na twee bladzijdes een les te pakken en stop je met lezen om juist die gedachte vast te houden, dan heb je daar volgens Ali veel meer aan dan om het boek achter elkaar uit te lezen. De Ali B-methode is dus een boek om rustig aan te lezen en als naslagwerk te gebruiken wanneer jij het nodig hebt. Hoewel elke les ook in de zijflap als korte kreet staat samengevat, zou voor mij als lezer een kleine samenvatting aan het eind van een hoofdstuk daarbij nog meer van pas komen, zodat je ook als je later nog eens wilt terugbladeren je de essentie sneller gevonden hebt. Gelukkig zijn daarvoor nog de filmpjes, die je in ongeveer een minuut weer helemaal in de juiste mindset brengen.

De Ali B-methode
De Ali B-methode is geen saaie zelfhulp- of ondernemingsgids. Het is een streetwise versie die lessen haalt uit het echte leven en deze zonder te veel ingewikkelde begrippen, maar met de belangrijkste essenties uit verschillende literatuur overbrengt op de lezer. Een boek waarin Ali B open en eerlijk is over zijn groeiproces en laat zien dat je pas groeit als je toepast. Ali laat ook zien dat je met dit boek niet ineens de hele wereld begrijpt, maar juist student bent voor het leven. Je leert vragen te stellen die er voor jou toe doen en stelt ook de vraag aan jezelf wat voor JOU zin heeft en wat je moet doen om dat te bereiken, wie je daarbij nodig hebt en wat jij zelf komt brengen. Zodat je, mocht ooit het einde naderen, veel kunt zeggen over het leven, maar niet dat je spijt hebt gehad van dingen die je niet hebt gedaan.

Bedankt Maven Publishing voor dit recensie-exemplaar nog voor verschijning in ruil voor een eerlijke recensie! Hoe wil jij later terugkijken op jouw leven?