Blogidioten in de Journalistieke Arena

Foto: @JouArena

Pas geleden vertelde ik je over mijn eerste kennismaking met de Journalistieke Arena, nu vertel ik je iets over de (voor mij) laatste Journalistieke Arena. Elke week zitten we met 60 studenten binnen, terwijl buiten wel of niet de zon schijnt, popelend om een antwoord te krijgen op de vraag: wat is journalistiek? Bij elke aflevering wordt er een gastspreker uitgenodigd die ons vertelt over zijn baan en zijn visie op de journalistiek.

De gastspreker van deze week werd spectaculair voorgesteld door Hans Pfauth, die uiteindelijk eindigde met “en hij heeft een hele leuke moeder”. De gastspreker was namelijk zijn zoon, beter bekend als Ernst-Jan Pfauth, schrijver en docent media, uitgever van De Correspondent en een blogger.

Ernst-Jan Pfauth vertelde ons over zijn eerste blog, Spotlight Effect. Tijdens zijn studie communicatiewetenschap begon hij met bloggen en daar heeft hij nu zijn carrière aan te danken. Hij blogde voor The Next Web en NRC, en hij werd bij zowel NRC Handelsblad als nrc.net chef Internet. Als blogverslaafde schreef hij hier twee boeken over:

Dankzij bloggen leefde hij het luxeleven van een internetondernemer in Silicon Valley. Dankzij bloggen brunchte hij met de vice-president van Google. Dankzij bloggen kreeg hij een baan aangeboden bij zijn favoriete dagblad.
Ernst-Jan Pfauth laat aan de hand van zijn eigen verhaal zien dat bloggen je ver kan brengen. Zijn blogcarrière begint nadat hij na een televisie-uitzending met zijn mobiele telefoon een ruzie vastlegt tussen Paul Witteman en premier Balkenende. Hij plaatst het filmpje op zijn net gestarte blog, dat landelijk nieuws wordt.
Sex, blogs & rock-’n-roll inspireert, vertelt over blogmiljonairs en belangwekkende blogs, en leert je hoe je zelf het best online netwerkt.

Bloggen kost tijd, moeite en ontzettend veel doorzettingsvermogen. Maar het is het waard: met een blog kun je een breed publiek vinden en nieuwe kansen voor jezelf creëren. Gij zult bloggen is een bliksemstart voor iedereen die zich tot het blogevangelie bekeert, en staat boordevol tips voor een succesvolle blog. Ernst-Jan Pfauth bespreekt op heldere en aanstekelijke wijze alles wat je als blogger moet weten: het idee achter je blog, het bepalen van een onderwerp, de praktische uitvoering en de promotie van je blog. De lezer van Gij zult bloggen zal meteen de daad bij het woord voegen. Ernst-Jan Pfauth (1986) is verslaafd aan bloggen. Als hij in 2006 – vier dagen na de start van zijn blog – een ruzie vastlegt tussen Jan Peter Balkenende en Paul Witteman, wordt zijn blog in één klap landelijk nieuws. Hij reist voor technologieblog The Next Web de hele wereld over, zet een succesvolle nieuwsblog op voor nrc.next, wordt in 2010 chef internet van NRC Media en publiceert een boek over bloggen: Sex, Blogs & Rock-‘n-Roll. ‘Uitgelezen. Moeiteloos. Met rode oortjes van de nieuwe wereld die ik ontdekte. (…) Pfauth schrijft ijzersterk. Kristalhelder, losjes, bijna ritmisch, zeer persoonlijk en toch niet te ijdel. (…) Zijn geweldige avonturen lezen als een schelmenroman’ Matthijs van Nieuwkerk over Sex, Blogs & Rock-‘n-Roll.

Ernst-Jan Pfauth liet met enkele voorbeelden zien dat bloggen zo’n beetje over alles kan gaan. Van cyberblogs tot blogs over lelijke Renaissancebaby’s – ja, echt waar, die blog bestaat hier op Tumblr, één van mijn favoriete platforms. Bloggen is een medium voor vakidioten, volgens Ernst-Jan. Hoe weet je dan waar je over zou moeten schrijven en hoe je moet beginnen? Hij vertelde het ons in een handig lijstje tips.

1. Schrijf over iets waar je niet over uitgesproken raakt
Een goed onderwerp maakt bloggen makkelijker en zorgt ervoor dat je blijft bloggen. Je moet je eigen niche vinden om over te schrijven en beter is het nog om binnen dat niche weer een niche te vinden; maak jezelf uniek door een eigen onderwerp te hebben om over te bloggen. Weet je niet zeker of je een goed onderwerp hebt? Dan is de oefening van Ernst-Jan Pfauth om binnen vijftien minuten vijftien koppen voor blogs te verzinnen. Tien is nog acceptabel, zit je daar onder, dan is het slim om nog een keer over je onderwerp na te denken.

2. Bedenk een goede naam en format
Als je begint en je kunt geen naam voor je blog verzinnen, ligt het voor de hand om voor je eigen voor- en achternaam te gaan, maar daarmee zullen mensen je blog niet als eerste tegenkomen. Kies een naam en format dat bij je niche past, mensen moeten in één oogwenk kunnen zien waar ze in toe zijn en zullen je blog ook sneller in zoekmachines tegenkomen.

3. Wacht niet langer en maak je eigen blog aan
Op WordPress kun je binnen een paar minuten een blog aanmaken. Aanpassen kan altijd nog. Zelfs de naam kun je nog veranderen, maar volgens Ernst-Jan is het na een tijdje vooral alleen de layout die je nog aan zult passen.

4. Zie je blog als een openbaar notitieboekje
In je blog mag je jouw mening geven, laat zien wat je belangrijk vindt. Blogposts hoeven niet altijd lang te zijn, wissel lange stukken af met korte stukken (bijvoorbeeld quotes, foto’s, een verwijzing naar een artikel dat je wilt delen of een kort berichtje)

5. Bouw slim een netwerk op
Ga op zoek naar experts binnen jouw niche. Twitter is een handig medium om makkelijk contact op te nemen met andere mensen. Probeer experts te helpen; dit doe je echter niet door je eigen blog bij hen te promoten. Als je bijvoorbeeld ziet dat iemand ergens naar op zoek is, help ze dan een handje en stuur de link. Ze zullen je onthouden en kunnen later van pas komen.

6. Bedenk een ritme en hou je eraan
Maak een eigen planning voor wanneer je een blog wil posten. Zorg dat je lezers weten waar ze aan toe zijn en ga niet uitstellen.

Ik ga de tips van Ernst-Jan Pfauth ter harte nemen en proberen af en toe ook een korte post te schrijven en elke week minstens twee keer een bericht te posten. Hopelijk zijn er meer mensen die iets aan deze tips hebben, mij heeft deze Journalistieke Arena zeker geholpen en vooral geboeid.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s