Recensie: Follow – Gaby Rasters

Originele titel: Follow
Uitgeverij: Zomer & Keuning

Uitgave: juni 2016
ISBN: 9789401907927

Prijs paperback: €15,00
Prijs ebook: €7,99
FOLLOW het leven van Mila in deze roman van Gaby Rasters. Dat leven is niet alleen ingewikkeld, maar ook herkenbaar en verslavend. Dertiger Mila is op zoek naar warmte en liefde. Haar zoektocht speelt zich grotendeels af op het internet, want Mila zit vanwege het werk van haar man in Zuid-Frankrijk. Ze krijgt weer contact met een oude liefde in Nederland en de digitale vonken spatten eraf, tot ze ook in real life een wel erg leuke man ontmoet. Hmm… Extra tof aan FOLLOW is dat Mila en de andere personages te vinden zijn op social media.

Verhuizen naar Zuid-Frankrijk, ’s avonds met je man met een wijntje zitten terwijl de kinderen naar bed zijn, dat klinkt toch heerlijk? In Follow blijkt de werkelijkheid voor huisvrouw Mila vooral vrij saai. Haar man Lucien is altijd maar aan het werk en dus gaat ze online op zoek naar warmte. Als ze op Facebook haar jeugdliefde Chris tegenkomt, probeert ze met hem de eenzaamheid en het gemis van haar zoontje Liam op te vullen, maar het maakt Mila’s leven alleen maar ingewikkelder.

Follow is het eerste deel van een heuse chicklit-trilogie, als ik het zo mag noemen. In de reeks van Gaby Rasters volgt na Follow dit jaar nog Like en Share. Je kunt al raden dat dit boek zeker wat met technologie en social media te maken heeft. Mila plaatst graag mysterieuze berichtjes op haar Facebook, chat en Skypet met haar oude liefde Chris en appt er op los met haar vriendin Alina. Helemaal van nu dus, want tegenwoordig checken we al gauw als eerst onze mobiel als we ’s ochtends opstaan. Alle online posts zijn opgemaakt zoals we ze herkennen uit de apps en dat leest wel lekker tussen het gewone verhaal door, weer eens wat anders dan alleen maar tekst.

De gevolgen van social media
Helaas brengt social media in de praktijk niet alleen maar goede dingen. Aangezien je niet de deur uit hoeft voor een sexy conversation, is het een stuk gemakkelijker voor mensen om vreemd te gaan zonder dat hun partner erachter komt. Mila en Chris doen aardig New Adult-achtige dingen tijdens hun Skypesessies, maar haar man Lucien heeft hier geen idee van. Hij is dag en nacht aan het werk en daardoor behoorlijk chagrijnig, helemaal als hij het niet eens is met Mila’s plannen om speciale kettingen te laten maken van de as van hun overleden zoontje, maar of een andere vlam nu echt al Mila’s problemen op zal lossen?

Ik denk het niet en dat zie je ook als Mila zichzelf redelijk in de knoop werkt. Als advocate realiseert ze zich dat ze genoeg echtscheidingszaken heeft meegemaakt en niet in zo’n zelfde traject terecht wil komen, zeker voor haar kinderen. Juist daarom zou ze beter moeten realiseren dat vreemdgaan niet oké is. Af en toe denk je why Mila, why? In plaats van te proberen Lucien bij te staan, vlucht ze naar een ander.

Welke liefde wel werkt
En dat terwijl ze thuis een gezin heeft om voor te zorgen. De passages met haar kinderen zijn lief en eerlijk en geven je meer sympathie voor Mila. Haar kinderen geven heel veel om hun ouders en op die momenten zie je dat Mila ook heel veel om haar zoon en dochter geeft en hun overleden zoontje. Die liefde wordt goed overgebracht en ook hoe Mila nog steeds rouwt om Liam en een manier probeert te vinden daar met haar kinderen mee om te gaan.

Naast deze momenten is ook het einde een echte eye-opener; die zie je even niet aankomen. De emotie die je in het laatste deel voelt, is wat ik meer in dit boek zou willen zien. Nu stuurt Chris vooral romantische ellenlange e-mails en is de knappe man Sebastiaan die ze in Frankrijk tegenkomt vooral aantrekkelijk, maar door het romantiseren van vreemdgaan kan ik toch niet de hele romantiek voelen. Het blijft steken dat ze meer nadenkt over hoe eenzaam ze is dan over hoe not done het is om als getrouwde vrouw constant met andere mannen te flirten zonder dat iemand het weet. Af en toe pakte haar dochter haar mobiel en dan zat ik toch elke keer te wachten tot zij een berichtje zou zien.

Ik denk dat het hele ideaalbeeld van Chris en Sebastiaan beter zou werken als Mila een alleenstaande moeder was geweest op zoek naar de liefde. Dan heb je echt de neiging om voor iemand te willen zijn, omdat het gepast is. Nu blijft er een soort medelijden hangen voor Lucien, hoewel hij een enorme hork is. Maar Mila liegt tegen hem en dus zijn ze allebei niet al te best bezig.

Facebook-toewijding
Ondanks dat heb ik wel enorm snel door dit boek heen gelezen, vanwege de vlotte schrijfstijl van Gaby Rasters. Ze schrijft zo in balans dat je zonder pauze achter elkaar kunt doorlezen. Als Mila iets meer besef zou hebben van haar gedrag en er ook consequenties voor waren, denk ik dat ik dit een heel fijn boek zou vinden om mee te ontspannen. Maar nu moedigt zelfs vriendin Alina alles aan wat Mila doet, terwijl zij juist die stabiele factor zou moeten zijn die Mila even door elkaar schudt om te zeggen dat ze getrouwd is en haar huwelijksproblemen zich niet oplossen als ze alleen aandacht vraagt van andere mannen in plaats van een stevig gesprek met Lucien te hebben.

Misschien moet Lucien maar gewoon Facebook aanmaken, dan begrijpt hij Mila ook wat beter. Het social media-aspect was wel echt een leuke toevoeging. Het staat het verhaal nooit in de weg, maar is juist een welkome verfrissing in de rest van de tekst. Bij de presentatie van het boek keek ik al uit om hier meer van in de praktijk te zien en achteraf heb ik nog even de accounts online opgezocht. Je kunt dus inderdaad Mila, Chris en Sebastiaan – en waarschijnlijk nog wel meer personages, vergeet ik iemand? – volgen en hun accounts gaan zelfs drie jaar terug! Dat is nog eens toewijding en dat maakt de personages een stuk echter.

Ik denk dus dat er zeker veel potentie is voor het volgende deel Like en ben benieuwd welke personages we dan kunnen gaan volgen. De hoofdpersoon zal namelijk niet Mila zijn, maar Chris’ broer Thomas en een nieuw hoofdpersonage Rosaline. Als zij wat betere en verstandigere keuzes maken dan Mila – en liever niet zo makkelijk vreemdgaan – “follow” ik zeker graag hoe het volgende verhaal van Gaby Rasters verdergaat.

One thought on “Recensie: Follow – Gaby Rasters

1. Ik vind het idee dat je personages uit een boek echt kunt volgen op Facebook wel iets extra’s toevoegen aan het verhaal. Toch vind ik het wel raar dat Mila totaal geen spijt lijkt te hebben van haar geflirt via het internet met andere mannen (een beetje ‘second love’ in een boek). Ondanks dat ben ik wel erg benieuwd en staat dit boek hoog op mijn TBR-lijstje. 🙂

Like