Recensie: The Diabolic – S.J. Kincaid

Originele titel: The Diabolic
Uitgeverij: Young & Awesome (imprint Uitgeverij Leopold)

Uitgave: oktober 2016
ISBN: 9789025870553

Prijs paperback: €17,50
Prijs ebook: €13,99
Nemesis lijkt een doodgewoon meisje, maar niets is minder waar. Ze is een Diabolic, gemaakt om te doden. Op jonge leeftijd wordt ze gekocht door een adellijke familie om hun dochter Sidonia te beschermen – zo nodig met haar leven. Als Sidonia zich moet melden aan het hof van de keizer, die duidelijk kwaad in de zin heeft, neemt Nemesis haar plaats in. Niemand mag ontdekken wie en wat ze werkelijk is. Maar dan ontmoet ze Tyrus, de toekomstige opvolger van de keizer. Is het wel waar wat haar altijd is verteld? Hebben Diabolics dan toch gevoel, ergens diep van binnen?

Het was niet het verhaal dat me zo aantrok om the Diabolic te lezen. Zo had ik namelijk al vernomen dat het verhaal zich afspeelt in de ruimte en daarin kan ik me vaak net iets moeilijker inleven dan in dystopische werelden die op de onze lijken. Nee, het was het allereerste hoofdstuk dat meteen mijn aandacht greep zodat ik dit boek wel moest lezen.

De hoofdpersoon, Nemesis, is namelijk geen mens. Ze heeft menselijk DNA, maar is ontworpen zonder menselijke emoties. Als Diabolic is ze gemaakt om te doden. We leren haar kennen in haar kraal, een soort kooi, waarin ze angstig lijkt als een dier. De moordlustige beestachtigheid wordt getraind door haar angst zo te misbruiken dat ze zich wel moet verdedigen. En doordat ze genetisch gemanipuleerd is, is ze oersterk.

Niet the-girl-next-door
Nemesis is niet je alledaagse hoofdpersoon en dat is wat me zo aantrekt in het verhaal. Ze is eens niet het meisje dat uitverkoren wordt, of zich niet thuisvoelt in de groep waar ze in is opgegroeid. Nemesis is gewoon. Door haar gebrek aan emoties heb je juist als lezer meer de gelegenheid om zelf emoties in te vullen. Je zult je namelijk verbazen over het gemak waarmee Nemesis eraan denkt om iemands nek te breken; en het ook doet.

Maar het zou geen Young Adult zijn als er niet een beetje liefde is. Ook deze liefde is op een bijzondere manier vormgegeven in het boek. Nemesis wordt namelijk als het ware geüpdatet om alleen Sidonia Impyrian te kunnen liefhebben, een dochter uit een adellijke familie. Deze familie koopt Nemesis om Sidonia te beschermen en te zorgen dat niemand haar ooit iets kan doen.

Nemesis’ liefde voor Sidonia is onvoorwaardelijk, maar geen natuurlijk gegeven. Toch wordt ze ook voor Sidonia haar beste vriendin. Sidonia is degene die denkt dat Nemesis wel gevoelens zou kunnen ontwikkelen en net zoveel waard is als een mens. Sidonia zelf is niet bepaald een sterk personage of iemand waar je je tot aangetrokken voelt, maar door haar geloof in de waarde van Nemesis maakt zij Nemesis juist wél een sterker personage.

Keizerlijke strijd
De ongewone relatie tussen Nemesis en haar adellijke familie zorgt al gauw voor een plot twist waar de rest van het verhaal zich aan ophangt: Sidonia wordt door de keizer van het Universum ontboden, en dus moet Nemesis haar ditmaal beschermen door weg te gaan en haar plaats in te nemen. De gebeurtenissen aan het hof bevatten enkele van die kleine plottwist die het verhaal net wat spannender maken. Vooral de ware aard van Tyrus is verrassend en interessant om te volgen.

Het plot is geïnspireerd door de serie I, Claudius. In deze serie schrijft Claudius I, keizer van Rome in 41 tot 54 na Christus, zijn memoires. De inspiratie van deze ijzersterke serie van de BBC is goed terug te zien in het boek, maar S.J. Kincaid zorgt dat het wel origineel blijft. Zo doet het gekke gedrag van Tyrus denken aan Claudius I, die vanwege zijn gestotter en tics maar als dom bestempeld werd. Ook de vele (onderlinge) strijd tussen keizerlijke families speelt in dit boek een grote rol, maar wordt geheel eigen uitgewerkt door de worldbuilding van  S.J. Kincaid.

Alternative Universe?
Hoewel de ruimte meer in opkomst is in YA, bevat dit boek toch een soort universum dat op een eigen manier is ingevuld. Ik zou namelijk geen ander boek kunnen bedenken dat zich in precies zo’n wereld afspeelt als the Diabolic. Ik zou het zelf het Universum het beste als een intergalactisch keizerrijk beschrijven. Hoewel er veel werk in die worldbuilding zit, wordt het daardoor ook redelijk ingewikkeld. Dit is terug te zien in de vertaling, waarbij de vertaler zelf regelmatig de naam van Diabolic Vijandigheid verwart met gelijkende woorden als Vijandigschap.

Eerlijk toegegeven heb ik dus vrij snel over de ruimteachtergronden heen gelezen. Ik ben stiekem erg benieuwd hoe het verhaal in een “gewone” toekomstwereld zou zijn, misschien als Alternative Universe in een toekomstig Rome over duizenden jaren? Vooral de keizerlijke intriges maken dit zo’n page-turner om te lezen. En natuurlijk de mogelijkheid dat Nemesis zelf zou kunnen voelen. Bestaat er namelijk een wereld waarin een Diabolic net zoveel waard kan zijn als een mens?

Aanrader!
Ik kan lang over dit boek doorgaan, maar wat ik vooral wil zeggen is: dit is een aanrader. Als de ruimte je net als ik niet zo aanspreekt, waag je dan toch aan dit boek voor de intriges, originele manier van relaties opbouwen en die verfrissende en vernieuwende sterke hoofdrol van Nemesis. De paar kleine slordigheidsfoutjes konden mij er niet van weerhouden het idee te hebben dat ik moeilijk nog een boek ga lezen dit jaar dat ik met meer plezier heb gelezen dan The Diabolic, tenzij natuurlijk het vervolg snel uitkomt. The Diabolic is levensgevaarlijk verslavend.