Recensie: Blauwdruk van geluk – Petra Kruijt [Blogtour]

Uitgeverij: Zomer & Keuning

Uitgave: januari 2021
ISBN: 9789020539882
Prijs paperback: €15,00
Prijs ebook: €7,99
Een feelgoodroman vol humor, herkenbaarheid en hartverwarmende romantiek

De feelgoodroman ‘Blauwdruk van geluk’ van Petra Kruijt gaat over de vraag: hoe word je wie je bent? Hoofdpersoon Navy werd geboren op het witte doek. Haar moeder ging namelijk zo ver met methodacting dat ze tegelijk met haar personage zwanger werd. De film werd een kaskraker, en de baby? Die werd in één klap beroemd. Navy’s jeugd bestond uit huiswerk maken op de set, rodeloperfeestjes en het gevoel dat ze een accessoire was. Nu is Navy, die zichzelf liever gewoon Avy laat noemen, een twintiger die schoonmaakwerk doet in een hotel. Ze probeert daarnaast aan de bak te komen als actrice. Zonder succes, tot ze filmmaker Raoul ontmoet. Hij gelooft in haar. Maar is dat terecht? ‘Blauwdruk van geluk’ is een eerlijke feelgoodroman over bittere glamour. Dit is het zevende boek van Petra Kruijt, die onder meer bekend is van ‘Liefde in de lucht’ en ‘Laat me jou zijn’.

Navy de Roode, hoofdrolspeelster van Petra Kruijts nieuwste roman Blauwdruk van geluk, werd 28 jaar geleden geboren op het witte doek. Haar moeder, een beginnend actrice, nam het principe ‘method acting’ wel héél serieus en besloot voor haar filmrol echt zwanger te worden. De film Marineblauwtje werd een kaskraker en de pasgeboren blauwe baby? Die werd in één klap beroemd.

Hoewel ze opgroeide op de filmsets en premières van haar moeder, bleef de filmdochter heel gewoon. Zo laat Navy zich liever Avy noemen en werkt ze als kamermeisje in een Amsterdams hotel. Toch lijkt ze in haar moeders voetsporen te willen volgen, want net als zij probeert ze actrice te worden. Echter wil ze niet haar beroemde afkomst gebruiken, maar zelf dankzij haar talent aan de bak komen. Dit lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, tot ze een filmmaker ontmoet die tot haar verrassing iets in haar ziet.

Perspectief
Blauwdruk van geluk is de zevende roman van Petra Kruijt. Inmiddels heb ik dus al net zoveel boeken van haar gelezen en was ik ontzettend enthousiast dat er na haar e-book only serie Liefde in de lucht ook weer een papieren boek (en uiteraard zijn ook een e-book en luisterversie beschikbaar) van haar hand verscheen. Jaren geleden maakte ik kennis met het genre chicklit en was Petra Kruijt één van de allereerste schrijfsters die ik in dat genre las: ik was meteen verkocht.

Na al deze boeken waren de verwachtingen natuurlijk hooggespannen en viel me meteen een ding op: het vertelperspectief. Waar Petra de meeste van haar laatste boeken in de ik-vorm schreef, is Blauwdruk van geluk geschreven in de hij/zij-vorm. Dit was al eens eerder zo in het boek Lieve ik en al snel ontdekte ik dat er een goede reden voor deze keuze was.

Zo richt het boek zich niet alleen op Avy en haar belevenissen tijdens haar vele audities, het werken bij Hotel Wolthuis en feestjes met haar beste vriendin Meia, maar ook op de filmmaker die in haar leven komt, Raoul. Zo worden de hoofdstukken tussen Avy en hem afgewisseld en ontdek je ook wat in Raouls leven gaande is. Zowel een vrouwelijke als mannelijke hoofdpersoon in een feelgoodboek vind ik verfrissend, net als de manier waarop dit is uitgewerkt.

Realistische hoofdrolspelers
Raoul is namelijk niet een simpele crush die in het leven van Avy moet verschijnen om hartstochtelijk met haar te zoenen (hoewel ze daar natuurlijk wel aan denkt). Als we met zijn personage kennis maken, heeft hij zelfs Avy nog niet ontmoet. We ontdekken dat hij een zoontje heeft, maar inmiddels gescheiden is. Het leven als gescheiden vader en het co-ouderschap staan centraal in zijn plot, net als de film waar hij al heel lang aan het schaven is.

Je kunt misschien al enigszins raden hoe het pad van Avy en Raoul elkaar uiteindelijk kruist, maar toch vind ik de uitwerking daarvan origineel en diepgaand uitgewerkt. Geen van tweeën speelt een bijrol in het leven van de ander. Ik heb stiekem een zwak voor plots die over de filmwereld en acteren gaan, dus het volgen van Avy en haar ontdekking naar wie ze in het leven wil zijn vind ik heerlijk om te volgen, maar ook het plot van Raoul heeft me echt geboeid. Petra Kruijt weet het thema co-ouderschap op een hele realistische manier uit te werken, met voorbeelden die zo uit het echte leven gegrepen zouden kunnen zijn. Denk maar eens aan het zoontje dat vraagt: ‘Wanneer ga je met mama trouwen?’ terwijl de ouders gescheiden zijn. Ik vind het mooi hoe Petra dit thema uitwerkt en daardoor net wat dieper graaft in hoe kinderen een scheiding op zichzelf kunnen betrekken, maar natuurlijk ook wat het betekent om als single ouder je hart weer open te stellen.

Edriënne met Blauwdruk van Geluk

De liefde (uiteraard!)
Terug naar die verwachtingen, want als je het over de liefde hebt, verwachtte ik natuurlijk een heerlijk romantisch boek om mee te kunnen ontspannen. Petra Kruijt maakt op dat vlak mijn verwachtingen opnieuw waar in een feelgoodroman waar je in no-time doorheen vliegt.

Net als die allereerste chicklit die ik destijds las, heeft Petra’s schrijfstijl me meteen aan het boek gebonden. Eigenlijk vanaf de eerste zin weet ik het al: ‘Van alle duizend manieren om op je bek te gaan bij een auditie, heeft Avy de Roode er duizend-en-één meegemaakt.’ Petra Kruijt heeft het talent om een boek zo te beginnen dat je denkt: vertel me meer. Dat doet ze in een typerende eigen vlotte stijl die zorgt dat je het boek zo wegleest, maar toch het idee hebt dat de zinsopbouw en woordkeus afwisselend is, waardoor je geboeid blijft. Ook de perspectiefwisselingen zorgen ervoor dat je steeds weer over een net iets andere verhaallijn kunt nadenken.

Iets wat ook bij feelgood hoort, is uiteraard humor. Soms zit er wat ik zou noemen de ‘chicklithumor’ in, waarbij iets net niet over de top is, maar je zeker aan het lachen maakt. Zo zou Avy’s moeder prima in Gooische vrouwen passen en had ik de manier waarop ze beroemd werd met geen mogelijkheid zelf kunnen bedenken. In de verhaallijnen van Avy en Raoul voert het realistische de boventoon, waarbij de problemen van moeder Yvette misschien iets makkelijker opgelost worden. Blauwdruk van geluk is daarmee echt een feelgood-feelgood, waarbij je vooral zonnestralen verwacht. Eén klein plot met een regisseur dat ook de donkere kant van de business laat zien, had van mij in het huidige tijdperk zelfs nog wat meer uitgewerkt mogen worden, maar wellicht dat dit het feelgoodgehalte zou doorbreken.

Dromen
Blauwdruk van geluk is de zevende roman van Petra Kruijt, maar ik hoop dat er nog vele komen. Ik zou er nog veel over kunnen zeggen – zoals over de mooie kaart achterin met de boeklocaties in Amsterdam, maar ook de locaties die ik persoonlijk in Leiden herkende; zullen we een Blauwdruk van geluk-tour maken? Maar bovenal rest het me te zeggen dat ik heb genoten. Van deze hartverwarmende roman; de verhaallijnen binnen en buiten de spotlights en de aantrekkingskracht tussen de hoofdrolspelers. Met Blauwdruk van geluk zet Petra Kruijt een feelgoodroman neer waarmee je kunt lachen, wegzwijmelen, maar vooral dromen. Als je eenmaal in jezelf gelooft, kan je worden wie of wat je maar wilt.

Bedankt Zomer & Keuning voor dit recensie-exemplaar! Deze post maakt onderdeel uit van de Blauwdruk van geluk-blogtour. Ben je nieuwsgierig wat andere bloggers van het boek vonden? In onderstaande afbeelding en in dit overzicht van Zomer & Keuning zie je welke recensies je nog kunt verwachten.

1 thoughts on “Recensie: Blauwdruk van geluk – Petra Kruijt [Blogtour]