Recensie: Romcomnibus – Lisette Jonkman, Susan Muskee, Astrid Slootweg, Martin Gijzemijter e.a.

Originele titel: Romcomnibus
Uitgeverij:
MG Publishing
Uitgave: juli 2021
ISBN: 9789090348100
Prijs paperback: Tot 13 juli €15,95, daarna €18,95

Het gevoel van vakantie, zwoele zomeravonden en de geur van zonnebrand: dat zijn slechts een paar ingrediënten van deze allereerste Romcomnibus. Negen heerlijk zonnige feelgoodverhalen van onder andere Lisette Jonkman, Susan Muskee, Astrid Slootweg en Martin Gijzemijter. Verheug je je al op zonnige locaties en zinderende zomerliefdes? Laat je rondleiden in Praag, eet een Summer Special op Terschelling en ontdek het Schotse dorpje Runlaighry. Zwijmel weg bij smakelijke romances op het strand of op het water, proef de lekkerste ijssmaken, knuffel met minischaapjes, stretch je lijf op een yogafestival en bezoek eens een datingcoach die haar beroep een wel heel warm hart toedraagt… Kortom: de hoogste tijd om je zonnehoed op te zetten en je te installeren op een strandbedje, want deze verhalen wil je geheid in één keer uitlezen!

Neem twee minischaapjes, een felrode Fiat 500, een heleboel ijsjes, een polaroidcamera, een piña colada (of juist niet), een sexy surfer, een datingapp (of gewoon het Lot), een bejaardencruise en een yoga-instructeur en je hebt hét perfecte recept voor de zomer, AKA de Romcomnibus.

Schrijvers Lisette Jonkman, Susan Muskee, Astrid Slootweg en Martin Gijzemijter besloten eind maart van dit jaar de handen ineen te slaan voor een zomers project. Ze organiseerden de allereerste Zonnige Zomer Schrijfwedstrijd en dat hebben de schrijvers in spé geweten. Maar liefst 109 inzendingen werden op superheldentempo door de jury gelezen en beoordeeld, tot uiteindelijk na de shortlist er vijf feelgoodpareltjes overbleven om bij weg te dromen.

De verhalen van winnaars Brenda Broekhart, Danielle van Helden, Yvonne Hooge, Audrey Theunissen en Amber van Huigenbos worden in deze uiteindelijke bundel, De Romcomnibus, aangevuld met de verhalen van de organisators zelf. Ik had de eer om deze negen verhalen al voor verschijning te mogen lezen.

De verhalen
De bundel begint met een verhaal van Lisette Jonkman, een welbekende feelgood queen. Ik ken Lisette al sinds haar debuut Glazuur uit 2012. Nog nooit wist zij me met een van haar boeken of verhalen te teleurstellen, maar stiekem is dat ook wel een beetje gevaarlijk, omdat de lat voor mij erg hoog lag, omdat ik zo ontzettend uitkeek naar haar verhaal. Maar, om Lisette niet in spanning te laten zitten: ze had ook nu niks te vrezen en had me eigenlijk al bij ‘Ouessantschapen’. In Te grazen moeten Nora en Rens als housewarmingcadeau voor hun vrienden twee minischaapjes ophalen. Alleen laten die twee nou net de laatste mensen op aarde zijn die je samen in één auto moet stoppen.

Dit leidt tot een hilarisch verhaal met vele grappen zoals je van Lisette Jonkman gewend bent, maar die ‘m vooral zitten in de originele beschrijvingen en benamingen en daardoor niet zorgen voor een over the top verhaal. De minischaapjes zijn immers al genoeg, samen met de vonk die stiekem tussen de personages overspringt. Nora en Rens zijn daarmee een leuke knipoog naar het huidige project van Lisette Jonkman, een Pride & Prejudice hertaling, en kunnen makkelijk doorgaan voor een hedendaagse Elizabeth Bennet en Mr Darcy. Dat Lisette’s verhaal per ongeluk anderhalf keer langer werd dan de bedoeling was, daarover hoor je mij geen seconde klagen. Ik heb haar verhaal namelijk met veel plezier en grinniken gelezen en zou er wel nóg 30 pagina’s aan toe willen voegen als ik nog meer van deze heerlijke schrijfstijl en personages zou kunnen krijgen. Want mopperkont Rens is eigenlijk gewoon een schatje!

Na het verhaal van Lisette volgt Enkeltje Schotland van Amber van Huigenbos, het eerste winnaarsverhaal in de bundel. In dit verhaal laat Linde haar vreemdgaande ex achter in Nederland om met zijn auto zo ver mogelijk te vertrekken. Zo ver mogelijk is in dit geval Schotland, waar Linde kennismaakt met het welkomstbord van Runlaighry en een knappe Schot genaamd Lennox. Lennox wint de prijs voor een van de charmantste personages in de bundel en is met zijn Schotse stopwoordjes zeker geen straf om over te lezen. De schrijfstijl van Amber leest lekker weg en weet zelfs richting het eind te verrassen met een passage die neigt naar een New Adult; warm wordt het zeker deze zomer…

Na de Schotse dorpje schakelen we terug naar het eigen land met Proefperiode van Audrey Theunissen. In dit verhaal begint Elze haar eigen ijscokar in Oosterhesselen. Watertanden gegarandeerd! Maar wat ik vooral zo bijzonder vind aan dit verhaal, is dat in tegenstelling tot de rest van de bundel, hier geen grote liefde in voorkomt. Hoofdpersonage Elze denkt zelfs niet eens aan de liefde en heeft meer dan genoeg aan haar ijsjes. Waar je hierdoor denk ik bij een dik boek de spanning zou verliezen, zorgt de indeling in 100 dagen ervoor dat het tempo in het verhaal goed behouden blijft en je deze met plezier uitleest.

Nadat je gauw een ijsjes uit de vriezer bent gaan halen (Oosterhesselen is wat ver weg), volgt de polaroidvakantie Ingeprent van Astrid Slootweg. Dit is naast het verhaal van Lisette een van mijn favorieten uit de bundel. Als Cleo van haar vriendinnen een vakantie naar Praag krijgt omdat ze helaas genoeg geld hadden voor maar één vliegticket en slaapplaats, gaat ze hier niet met lege handen heen. Van haar vriendinnen moet ze een avonturenboek volgen en vullen met polaroids. Dit leidt tot een kleurrijke vakantie die je doet verlangen naar Praag, maar bovendien is dit verhaal gevuld met kleine typische feelgoodelementen die maken dat ik niet kon stoppen met lezen. Het hoofdpersonage heeft de ruimte om op te bloeien en zich te ontwikkelen en ook de liefde bloeit op. Bovendien bevat dit verhaal de passage die ik het allergrappigst vond in deze bundel: iets met een toeriste die bagage uit haar tas haalt waarmee je zéker geen toeristische attractie in komt.

De Romcomnibus wisselt zich vooral af tussen reizen en eten, met een beroemde Summer Special in het volgende verhaal van Brenda Broekhart. Het leuke aan dit verhaal is dat het echt een familieverhaal is, waarin Maud terugkeert naar het familierestaurant als haar vader in het ziekenhuis terechtkomt. Een vete met haar zusje maakt je als lezer nieuwsgierig wat er precies is gebeurd. Sterk in dit verhaal is het taalgebruik dat zorgt voor de nodige humor die super feelgood aanvoelt. Alleen de uiteindelijke ontknoping is wellicht iets dramatisch, maar is binnen het genre prima op z’n plek.

Wie nog geen crush in deze bundel had uitgekozen (hoe dan?) doet dit zeker in Gesmolten van Yvonne Hooge. De ijsjes komen weer in beeld als Rosa werkt in de ijssalon van haar oom en tante. Echter krijgt zij er een sexy surfboy bij, die ze door een verkeerde uitnodiging op het strand tegenkomt. Waar Rosa niks van hem moet hebben, houdt haar oude high school crush Levi vol om haar hart te doen smelten. De chemie tussen de personages maakt dat je door wilt blijven lezen en bovendien Rosa luidkeels aanmoedigt: ga met hem uit!

Tussen alle Wonder Womans kan een Superman niet ontbreken. Martin Gijzemijter gaat in Lot beslist op de iets minder zomerse, maar zeker vermakelijke en herkenbare tour. In deze feelgood werkt Lot voor een bedrijf dat een datingapp heeft gebouwd, alleen weet haar baas niet dat niet het algoritme, maar Lot de matches tot een goed einde brengt. Tot uiteindelijk die ene onmogelijke match die ze aan niemand lijken te kunnen koppelen. Lot haar verschrikkelijke baas draagt haar op om met nog één date te zorgen voor een match, maar Lot voegt daar een extra date aan toe: een oefendate met zichzelf. Hilarisch in dit verhaal vond ik vooral Lot’s vriendin Kim, met haar stoere gothic uiterlijk, die eigenlijk gewoon zelf een eigen verhaal verdient, vol met dezelfde fouten grappen als in Lot beslist.

Dan volgt het verhaal Op rolletjes van Danielle van Helden, een verhaal dat me al aansprak toen de winnares hier tijdens de Instagram Live over vertelde. Als Loïs denkt op een lekkere luie cruisevakantie te gaan met haar zus, heeft ze het goed mis. Loïs vergat namelijk even de brochure te lezen en komt erachter dat ze op een schip gaat voor vrijwilligerswerk met ouderen en gehandicapten. Loïs griezelt van beide en maakt al direct een slechte indruk op de kapitein, die zelf in een rolstoel zit. Maar gaandeweg leert Loïs haar onnodige angst te overwinnen. Het thema van dit verhaal is origineel en bovendien ontzettend mooi uitgewerkt. Juist doordat Loïs zo twijfelend tegenover het vrijwilligerswerk staat voelen haar reacties realistisch, maar als lezer leer je ook dat mensen in de gehandicaptenzorg ook gewoon mensen zijn net als jij en ik. Dit vind ik een prachtige boodschap, in bovendien een vlot geschreven verhaal. Het is knap hoe Danielle van Helden weet op te vallen tussen de ervaren organiserende auteurs, want voor mij doet ze niet onder. Op rolletjes is daarmee een van mijn favorieten uit de bundel en als ik iets zou moeten klagen, is dat het verhaal nog even door had mogen gaan: ik zou er graag een heel boek van lezen.

Na mijn favoriet sluiten we de bundel helemaal zen af met En weer uit van Susan Muskee. Zelf heb ik helemaal niks met yoga en het is dan de kunst om de lezer toch in het verhaal mee te nemen. Muskee kan dat. Hoewel ik de yogahoudingen niet van elkaar weet te onderscheiden, zorgen haar beschrijvingen en de tegenzin van hoofdpersonage Fieke op het yogafestival ervoor dat je als lezer benieuwd bent of Fieke tijdens de vier dagen weg haar chakra’s weet te channelen… of tijdens de uitleg van deze begrippen per ongeluk in slaap viel. Wie vooral zorgt dat ze er iets meer plezier in krijgt, is de knappe yoga-instructeur Andreas. Weet hij haar te overtuigen van wat écht belangrijk is in het leven? Met een mix van zen en social media zorgt Susan Muskee voor een verfrissende combinatie die een mooie afsluiter van deze bundel zorgt.

Illustraties
Zeker niet over te slaan in mijn recensie die nog langer duurt dan de zomer zelf, zijn de illustraties van Femke Deborah Wijnholds. Die moet zeker genoemd worden, want de getekende cover met een flower power Volkswagen busje heeft de perfecte zomerse vakantie-uitstraling die past bij de bundel. Bovendien vind ik de knipoog van de bus, de RomcomniBUS, leuk gedaan en is ieder verhaal voorzien van een enorm schattige illustratie die je net iets meer in de juiste sferen brengt.

Om een lang verhaal kort te maken: de Romcomnibus heeft voor ieder wat wils. Waar er veel schapen, geitjes of ijsjes terugkeren, zitten er toch ook hele originele thema’s en componenten in de verschillende verhalen, waardoor ieder verhaal boeiend blijft. De bundel is daarmee heerlijk om achter elkaar op het strand uit te lezen, maar ook als je liever één verhaal per keer leest en daarna weer het zwembad in duikt. Mijn favoriete verhalen zijn die van Lisette Jonkman en Astrid Slootweg, maar ook nieuwkomer Danielle van Helden bewijst zich met een feelgood die net even anders is dan anders en voor mij de mooiste boodschap van deze bundel bevat. Ik hoop nog veel van deze nieuwe talenten te mogen lezen. Stap mee in de Romcomnibus, dan heb je geheid een heerlijke zomer.

Hartelijk dank MG Publishing voor het digitale recensie-exemplaar! Wat zijn jouw plannen voor deze zomer?

2 thoughts on “Recensie: Romcomnibus – Lisette Jonkman, Susan Muskee, Astrid Slootweg, Martin Gijzemijter e.a.